Khamis, 5 Januari 2012

Sabah terletak di Jakarta?

Khamis 8 Disember 2010.. Keratan Akhbar Harian Metro

Perlu makan leher ayam baru boleh baca keratan akhbar ni.. hehehe maaf ye

Sila klik gambar untuk gambaran lebih jelas...


Memandangkan gambar di atas tak dapat dibaca, berikut adalah berita penuh berkenaan yang disalin dari laman myMetro.

Populasi monyet proboscis di Sabah semakin terancam

JAKARTA: Perluasan ladang kelapa sawit di Sabah dan Sarawak menyebabkan habitat spesies monyet proboscis semakin terancam dan jumlah mereka semakin menurun.

Monyet berbulu perang kemerahan, yang mempunyai hidung besar, hanya ada di Borneo, pulau yang dikongsi oleh Malaysia, Indonesia dan Brunei.

Namun, habitat mereka iaitu hutan paya bakau, selain hutan biasa yang semakin berkurangan, ditambah lagi dengan pemburuan haram menyebabkan populasi monyet ini di Sabah semakin berkurang.

Menurut kenyataan daripada Jabatan Perhilitan Sabah, hanya ada 6,000 ekor monyet ini, masih tinggal dalam lima populasi besar.


Jumlah monyet ini dalam satu populasi semakin berkurangan sebanyak 10 peratus setiap tahun.


“Saya bimbang dengan jumlah monyet proboscis yang semakin berkurangan. Laporan yang dikeluarkan oleh Jabatan Perhilitan amat mengejutkan,” kata Menteri Pelancongan, Budaya dan Alam Sekitar Sabah, Masidi Manjun.

“Monyet proboscis sudah mendapat status ikon dan popular dikalangan pelancong sama seperti orang utan,” katanya.

Menurut Jabatan Perhilitan, pemotongan hutan dan menjadikan ladang kelapa sawit di sepanjang sungai paya bakau adalah penyebab utama jumlah monyet itu semakin berkurangan.

Pakar alam sekitar berkata, ladang kelapa sawit adalah ancaman terbesar kepada negara hutan hujan tropika seperti Malaysia dan Indonesia - yang menjadi pengeluar 85 peratus minyak kelapa sawit dunia. - AFP


4 ulasan:

  1. Salam,
    Nampak Jakarta je yg lain u xjelas...ssh nak bc walau da mkn leher ayam...hehehe...Salam kenal follow di sini~

    BalasPadam
  2. MaryaYusof: wslm... time kasih atas teguran.. saya dah tambah baik... kena makan leher ayam kampung malaysia kot.. ngehehehe.. saya follow awak juga.. salam kenal

    BalasPadam