Khamis, 9 September 2010

Pencapaian Ramadhan

Hari ini hari terakhir Ramadhan. Saya pula masih di pejabat. Rakan-rakan sepejabat majoritinya sudah bercuti. Dalam pada keseorangan, saya singgah laman Kak Yati. Saya rasa entry beliau menarik. Jadi saya dengan semangatnya memberi komen yang panjang lebar. Maka dengan itu saya jadikan sebahagian entry saya pula.

Di peringkat pentadbiran kerajaan pusat, sibuk diperkatakan mengenai Key Result Area (KRA) atau Bidang Keberhasilan Utama. Itu dalam skop kebangsaan, dalam kehidupan seharian pun kita perlu nilai matlamat kita dan keberhasilannya.

Contohnya ketika Ramadhan, bulan seribu rahmat. Banyak perkara yang kita cuma boleh lakukan waktu ini dan tidak pada waktu lain. Yang boleh kita nilai keberhasilannya. Petunjuk keberhasilan Ramadhan saya ambil contoh dari Kak Yati.

Saya cuba tengok pencapaian saya pula ikut senarai beliau:-



1. Tidak mahu ke pasar ramadhan
Saya dua kali ke pasar ramadhan. Itupun sebab saya teringatkan emak sukakan roti canai yang dijual di situ. Emak saya agak cerewet bab makan. Dia jarang beli makanan sebab katanya "lagi sedap aku masak!". Jadi apabila emak sudah berkenan pada roti canai yang bermusim tu, saya gagahkan juga ke pasar ramadhan walaupun kesuntukan masa.



2. Tidak mahu membuang makanan
Yang ini payah sikit. Sebab saya ada tiga orang anak kecil. Yang sulung empat tahun, kedua dua tahun sembilan bulan dan yang ketiga setahun lapan bulan. Budak-budak umur mereka, suka mencuba. Kalau tak suka dia tinggalkan. Selalunya saya cuba habiskan, selalu juga misi gagal. Kerap juga ingatkan mereka dan diri sendiri;"Kita dapat makan hari ini, ada orang lain yang sudah lama tidak makan. Jadi jangan membazir rezeki".



3. Bersolat terawikh
Alhamdulillah dapat juga bersholat tarawikh.



4. Bersahur sepenuhnya
Bersahur adakalanya saya tewas. Dek kerana kepenatan yang kadangkala berjaga disebabkan anak-anak demam dan situasi saya yang baru bertukar kerja.




5. Khatam Al-Quran dua kali
Bertuah Kak Yati dapat khatam, saya :(... Insya Allah azam itu ada.



6. Tidak mahu membuat kuih raya
Saya memang tidak pernah buat kuih raya. Cuma "buat kuih tunjuk" untuk rumah emak dan mertua.




7. Tidak membeli pakaian anak-anak terlalu banyak
Bab ini, saya rasa semua ibu(ye ke?) semacam sudah gian membeli untuk anak-anak. Termasuk saya. Mula-mula memang sudah bajet, tatkala kaki menjejak pasar raya, lain jadinya. Hahaha..



8. Bersedekah
Alhamdulillah.. Insya Allah sama-sama kita buat bekalan untuk esok hari.



9. Tidak menukar langsir.
Saya tinggal dengan emak. Dahulu kami rajin menabung di Nagoya. Emak saya cekap dalam bab menjahit. Bukan setakat langsir, sarung sofa, kusyen semua dibuat sendiri. Tetapi sudah lama kami tidak buat hobi ini bersama... hahaha



10. Tidak mahu menempah baju terlalu banyak.
Kita serupa. Asalnya tidak mahu menempah. Memandangkan ada pemberian orang buatlah juga. Pemberian kawan-kawan, adik ipar, emak juga pak cik (Saya beli pun ada juga, hehe). Adalah dalam 10 pasang juga.


Semoga kita bertemu semula Ramadhan akan datang. Agar kita dapat memperbaiki amalan kita. Amin.

* Semua gambar hasil carian dengan bantuan En. Google

Tiada ulasan:

Catat Ulasan